maandag 22 november 2010

Mesodidactiek en methoden

Studietaak 7

Mesodidactiek en methoden
Ik ga twee methodes ter discussie stellen: Trefwoord en de kaartenbak van Stichting Timotheüs. In studietaak 2 heb ik hier ook al wat over gezegd. Hier ga ik er wat meer op in.
De methode ‘Trefwoord’:
Het voordeel van deze methode is dat het rekening houdt met verschillende culturen. Ook dat er gebruik wordt gemaakt van een kalender. Dit is elke dag weer spannend. Het nadeel is echter dat de link naar de Bijbel soms ver te zoeken is.
Dit komt doordat er verzonnen verhalen worden verteld, die dan gebaseerd zouden moeten zijn op een verhaal uit de Bijbel. Het doel van de bedenkers is, om de verhalen door de belevingswereld van het kind te vertellen. Op hun site kan ik vinden dat zij veel ruimte geven aan ervaringen van kinderen. Maar hierdoor is het eigenlijke doel, vertellen over God vanuit de Bijbel, niet duidelijk genoeg uit de verf gekomen. Hieronder heb ik een stukje gekopieerd van hun site. Het gaat steeds over de ervaringen van de kinderen, het Bijbelverhaal staat hier duidelijk niet voorop.
Hoe is de verhouding tussen de aandacht voor de leefwereld van kinderen en de Bijbelverhalen?
Vaak zijn de ervaringen van kinderen uitgangspunt bij het uitwerken van een thema. Het voordeel is dat je als leerkracht dan kunt aansluiten bij wat álle kinderen bezighoudt. Onafhankelijk van hun sociale achtergrond of overtuiging. Trefwoord neemt de tijd om deze ervaringen tot hun recht te laten komen. Er zijn elke week twee bijbelverhalen uitgeschreven. De bijbelverhalen bieden aanknopingspunten om vragen te stellen over de ervaringen van kinderen en die vanuit bijbels perspectief opnieuw te duiden en te verdiepen[1].
De methode ‘kaartenbak van Stichting Timotheüs’:
Het nadeel is dat deze methode geen rekening houdt met andere culturen. Het voordeel is dat dit verhalen zijn die bijna rechtstreeks uit de Bijbel komen met vragen erbij die vooral feitelijk zijn.
Welke nou beter is ligt aan je school. Heb je veel culturen dan moet je echt rekening houden met hen. Maar ik zou wel verder kijken dan Trefwoord. Want wat ik belangrijk vind is dat de kinderen het woord van God horen. Ze hoeven de verhalen niet uit hun hoofd te kennen, maar wel weten dat wat er verkondigd wordt, dat het uit het woord van God komt. En niet als normen en waarden uit een methode. En zoals ik al eerder gezegd heb vind ik het belangrijk dat je het woord van God begrijpelijk maakt en naar het leven van de kinderen toe trekt. Op deze manier breng ik kinderen bij een Godsbeeld, een zelfbeeld en een beeld van Jezus. 
Ik zou jonge kinderen verhalen aanbieden die niet te moeilijk zijn, zoals de ark van Noach. Hier maak je de betekenis van de regenboog duidelijk en het is een prachtig verhaal. Het oudere kind zou ik ook gelijkenissen vertellen en uit de bijbel zelf. Dit nodigt uit om een lekkere discussie te voeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten