maandag 22 november 2010

Christelijk godsdienstonderwijs en geestelijke stromingen.

Christelijk godsdienstonderwijs en geestelijke stromingen.
Terwijl ik bij een multiculturele klas juist kijk naar de overeenkomsten in de religies, ga ik bij deze studietaak juist in op de verschillen. Wat geloof ik als christen en wat vind ik over de gedachte dat het bij alle godsdiensten toch om hetzelfde gaat?
Christendom maakt verschil
Ik zal in het kort een aantal verschillen aangeven tussen het christendom en andere godsdiensten. Over al deze dingen valt veel te zeggen, voor- en tegenargumenten te bedenken. Daar ga ik nu verder niet op in, het is niet mijn bedoeling om een overtuigende essay te schrijven, maar de lezer inzicht te geven in waar ik in geloof.
In de Bijbel staat dat Jezus de enige weg naar God is en dat er maar één God is (Deu. 4: 39). Hij houdt er dan ook niet van als wij andere goden aanbidden. Denk aan het gouden kalf bijvoorbeeld.

Het christendom is uniek met Jezus Christus als Verlosser en Zoon van God. Het gegeven dat God naar de aarde komt als mens, en dat Zijn Zoon sterft voor deze mensen om hen het eeuwige leven te geven, hoor je in geen enkel andere godsdienst. En hier zie je de meest belangrijke essentie van het leven: bij Jezus gaat het om liefde en genade. Terwijl het bij andere godsdiensten voornamelijk gaat over prestaties.
Ik ga door over die prestaties. Bij sommige godsdiensten moet je je fout weer ‘goedmaken’ bij die God. De bedoeling is om je goede en foute dingen weer in balans te brengen. Dus maak je een fout, moet je extra veel goede dingen doen. Hier zit een dwangmatig en angstig gevoel aan vast. Terwijl je als christen je zonden oprecht kunt belijden, Jezus heeft hier al voor geleden en hij zal dan voor je pleitten bij God (Heb, 9:24). En hierdoor kan je een relatie hebben met Jezus. Wat onmogelijk is bij andere godsdiensten. Bij vergeving komt gevoel kijken. Het is niet makkelijk om vergeving te vragen, want je erkent dat jezelf fout zat. Als iemand je vergeving vraagt en je geeft dat, dan krijg je een ontzettend vredig gevoel. Maar een goed-fout-lijstje zou je ook zonder gevoel kunnen doen. Waardoor een relatie met die god dus geen relatie kan zijn.
Soms zou ik willen dat ik God zou kunnen zien, misschien wel als bevestiging of steun door moeilijkere tijden. Een God laat zich in geen godsdienst in de ‘persoon’ zelf zien, ook God niet (Joh. 1:18). In andere godsdiensten heb je dan alleen een handleiding hoe je moet leven en als je dat doet, hoop je op een goede afloop: moslims, joden… Het mooie van Jezus is juist dat je door Zijn levensverhaal in de Bijbel kunt zien wie God is. ‘Jezus is volgens de Bijbel niet iemand die ons alleen maar vertelt wat God van ons wil, maar die ons helpt om zo te leven dat het goed is.’[1]
Ik sluit af met een citaat uit het boek ‘Moeilijke vragen over God en Jezus’[2]: ‘Kun je werkelijk zeggen dat het niet uitmaakt of je christen bent of hindoe? De hoofdstroom van het hindoeïsme zegt dat je de lijdende medemensen niet moet helpen, omdat zijn lijden een gevolg is van in vorige levens opgebouwde schuld. De Bijbel spoort ons juist aan om lijdende medemensen te helpen. Kun je werkelijk zeggen dat het niet uitmaakt of je boeddhist bent of christen? Een boeddhist zegt dat het hoogste doel van het leven is om je eigen persoonlijkheid te verliezen in het opgaan in het goddelijke niets. Een christen gelooft juist in een persoonlijke God, die met jou een persoonlijke relatie aan wilt gaan, zoals een vader met een kind. Bij deze God kom je als persoon tot je bestemming’.
Alles wat niet in overeenstemming is met de Bijbel, is niet de Waarheid. Bij mij in de kerk wordt dan ook vaak gezegd dat ik het gepredikte Woord dan ook zelf moet toetsen m.b.v. de Bijbel. Hier sta ik volledig achter.
De Waarheid
Natuurlijk is elke wereldgodsdienst exclusief van aard, maar dit betekent niet dat elke godsdienst ook waarheid is. Waarom het christendom het ware geloof is, en waarom een ander geloof niet? Deze vraag is een tijdje in mijn achterhoofd blijven hangen. Ik merk dat ik tot nu toe gekeken heb als een modern mens dat iets weg heeft van het relativisme:’ laat iedereen op zijn eigen manier geloven’. Ik heb gekeken waar ik het beste gevoel bij kreeg en wat ik fijn vind. Maar voor een ander kan dit juist anders zijn, bijvoorbeeld een boeddhist zijn. Ik heb een aantal verschillen genoemd, die bij het christendom passen en essentieel zijn. Ik geloof echt dat Jezus de Zoon van God is. Ik merk dat hij mij helpt en dat hij er echt is, dit zal ik ook blijven geloven. Ik ben opzoek gegaan naar meer informatie over de Waarheid.
Ik kwam een preek tegen bij de Bron in Apeldoorn die op deze vraag inging en ik zal kort weergeven wat hij zei.
De preker zegt dat alles wat God zegt controleerbaar is. Hij haalde de tekst uit Jesaja 46: 9-11 erbij: Denk terug aan alles wat eertijds is gebeurd. Ik ben God, er is geen ander, ik ben God, niemand is aan mij gelijk. 10 Die in het begin al het einde aankondigde en lang tevoren wat nog gebeuren moest. Die zegt: ‘Wat ik besluit, wordt van kracht, en alles wat ik wil, breng ik ten uitvoer.’ 11 Die uit het oosten een adelaar roept, uit een ver land een man die mijn plannen uitvoert. Ik heb gesproken, en zo zal het gebeuren. Zoals ik het bepaald heb, zo zal het gaan.’

Hier zie je dat God alles van tevoren weet en laat gebeuren: toekomst. Geen mens kan de toekomst voorspellen vanuit zichzelf! Ik geloof zelf dat de duivel veel kopieert van God en dat er waarzeggers zijn. Maar vaak zijn deze voorspellingen vaag, wat ze zeggen zou altijd kunnen, statistisch, oftewel er is een kans dat het kan of spreekt elkaar tegen. Ik vond het grappig wat hij hier verder over zei. Er gebeuren nog steeds onverwachte dingen: loterij, crisis, natuurrampen enz. Als de mens zou kunnen voorspellen, waarom zien ze deze dingen dan niet aankomen?
Door heel de Bijbel heen komen profetieën voor. Er zijn mensen geweest die geprobeerd te hebben om te Bijbel te weerleggen. Hiervoor moesten ze de Bijbel doornemen en tegenargumenten/bewijs vinden. Maar dit is nog steeds niet gelukt!
Als laatst wil ik de naam Jezus noemen. Deze naam roept zoveel op bij mensen. Het is niet voor niets een scheldwoord (helaas), mensen krijgen een gevoel van afkeer als ze deze naam horen, met deze naam kun je demonen uitdrijven en mensen genezen (heb ik zelf ook mogen doen). Bij de naam Allah, Mohammed, Boeddha en ga maar door, heb je deze dingen niet.
Ik ben erachter gekomen dat het ontzettend moeilijk is om mensen duidelijk te maken dat het Evangelie de waarheid is. Ik geloof dat je als mens slechts kunt vertellen en een dialoog houden, maar dat God het hart zal moeten aanraken.
Ik ben een voorstander van het open toelatingsbeleid. Dat wil zeggen dat alle kinderen welkom zijn. Ik denk dat dit ook wel je taak is als christen. Bij een school in de binnenstad moet je als team stevig nadenken waar je voor staat en wat je wilt overbrengen, juist omdat je te maken hebt met verschillende culturen/religies. Werk vanuit identiteit en vergeet dit niet. Ook hier heb je in het dorp op een andere manier mee te maken. Ik ben voor een school met een uitgesproken christelijk karakter welke openstaat voor kinderen uit alle soorten geloven/levensovertuigingen en die kinderen ook leren over verschillende soorten geloofs- en levensovertuigingen.


[1] Toren, Dr. B. van den (2005), Moeilijke vragen over God en Jezus, Een hulp bij gesprekken over geloven vandaag, IZB, blz. 59.
[2] Toren, Dr. B. van den (2005), Moeilijke vragen over God en Jezus, Een hulp bij gesprekken over geloven vandaag, IZB, blz. 75.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten